UEFA EURO 2020: Waar ga jij kijken?!

Rosemarijn Groenink bij de Magere Brug. In het logo van UEFA EURO 2020 staat deze symbool voor speelstad Amsterdam.


UEFA EURO 2020 wordt in maar liefst twaalf landen gehouden. ‘Be part of it’ luidt de slogan. En ‘not just football.’ Dit toernooi draait behalve om voetbal, om ‘samenzijn’ en het met elkaar beleven van de sport. Wat betekent dat voor de communicatie?

Het betekent dat het toernooi letterlijk naar de fans toekomt. Iedereen kan erbij zijn en de unieke sfeer van een EK proeven,’ legt Rosemarijn Groenink uit die vanuit de KNVB verantwoordelijk is voor het Host Country marketing- en communicatieplan voor UEFA EURO 2020. Samen met de verschillende stakeholders, de gemeente Amsterdam, de Johan Cruijff ArenA en Schiphol ontwikkelt zij een overkoepelend com- municatieplan voor een mooie en unieke voetbal journey voor ons allemaal. ‘De insteek voor Amsterdam is dat we het belangrijk vinden dat dit het toernooi is van iedereen, mét iedereen. Of je nu vrijwilliger bent of fan. Of je nou in het stadion bent of op de bank voor de buis zit. De communicatie luidt: be part of it.’

BRUG VAN DE STAD

Het thema van UEFA EURO 2020 is ‘Building Bridges’. Eenheid en verbondenheid zijn de belangrijkste ideeën achter het merkconcept van UEFA EURO 2020. Elke speelstad heeft een logo met daarin een gezichtsbepalende brug van de stad. De afgebeelde bruggen worden gebruikt als metafoor van verbinding tussen Oost, West, Noord en Zuid. Voetbal fungeert als brug tussen de landen. In het logo van Amsterdam staat de Magere Brug afgebeeld. De campagne is officieel gestart in januari, op het 500-dagen-moment met de bekendmaking van de lokale ambassadeur voor UEFA UEFA EURO 2020 wordt in maar liefst twaalf landen gehouden. ‘Be part of it’ luidt de slogan. En ‘not just football.’ Dit toernooi draait behalve om voetbal, om ‘samenzijn’ en het met elkaar beleven van de sport. Wat betekent dat voor de communicatie? Waar ga jij kijken? ‘H EURO 2020 Amsterdam. ‘Dit is niemand minder dan Wesley Sneijder en hier zijn we als organisatie erg trots op. Hij zal zich komend jaar op verschillende manieren en via diverse kanalen inzetten om UEFA EURO 2020 een gezicht te geven voor de fans. Sneijder speelt een belangrijke rol in het overbrengen van het verbindende verhaal dat UEFA EURO 2020 in Nederland het toernooi is van iedereen. Een plek waar verschillende doelgroepen samenkomen. Een aantal andere landen heeft ook een lokale ambassadeur, onder wie Totti voor Italië.’


OPBOUWENDE SPANNING

Groenink vervolgt: ‘We zitten nu in de periode rondom het One Year Moment waaraan het eerste kaartverkoopmoment gekoppeld is. Dit is een belangrijk communicatiemoment, omdat we willen dat iedereen op de hoogte wordt gebracht van alle mogelijkheden die het toernooi te bieden heeft. In de korte film Not just football, staat de boodschap centraal dat het toernooi zoveel meer is dan alleen voetbal. Het is ook samenzijn met elkaar. De spanning die zich opbouwt … waar ga jij kijken? Het met elkaar beleven van deze sport. Met de communicatie willen we dit gevoel zoveel mogelijk ondersteunen. De film Not just football wordt ingezet voor de kick-off van de aankomende communicatieperiode, waarin we enerzijds zoveel mogelijk mensen willen informeren dat we allemaal onderdeel kunnen zijn van het toernooi, anderzijds dat je het ook live kunt meemaken in de Johan Cruijff ArenA: een once-in-a-lifetime experience, een ik-was-erbij-verhaal dat je nog jaren later op elke verjaardag zal gaan horen.’ De promotiefilm – scan de QR-code in de kader bij dit artikel – zal vooral via social media worden verspreid. Het toernooi zal steeds meer vorm krijgen door samenwerkingen die de ArenA aangaat met musea en andere publieke centra, waarmee ze activiteiten door het hele land zullen organiseren. Zowel offline, als online. Verwacht veel interactie met het publiek, user-generated content, waardoor iedereen op alle vlakken onderdeel kan zijn van het grootste EK ooit. Later in het jaar, in november, vindt het volgende communicatiemoment plaats: de Final Draw, waarin bekend wordt wie in welke stad zal gaan spelen. Dit is uiteraard voor zowel de organisatie als de fans ook weer een belangrijk moment.


UEFA EURO 2020-WEETJES

De openingswedstrijd wordt op 12 juni in Stadio Olimpico – Rome gespeeld en de halve finales op 7 en 8 juli in het Wembley stadion – Londen, net als de finale op 12 juli.In de Johan Cruijff ArenA worden drie groepswedstrijden gespeeld van Poule C én een achtste finale. Op zondag 14 juni, donderdag 18 juni, maandag 22 juni en de achtste finale op zaterdag 27 juni.

De mascotte van UEFA EURO 2020 heet Skillzy. Skillzy heeft twee freestylers aan zijn zijde. Op die manier wordt de verbinding gelegd met het voetbal in het stadion en het freestylevoetbal van de straat. Ieder speelland kiest zijn eigen freestylers: een man en een vrouw. Alle freestylers worden opgeroepen om een move te laten zien die hun gastland het best vertegenwoordigt. De fans kiezen hun favoriete freestylers. De winnaars uit alle gastlanden worden uitgenodigd om samen met Skillzy het UEFA EURO 2020 mascotte team te worden.