Innovaties getest bij Nederland - Estland

De KNVB en de Johan Cruijff ArenA testen rond de EK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Estland enkele innovaties speciaal voor de Oranjefans. Deze tests maken onderdeel uit van een bredere samenwerking op dit gebied. Eerder dit jaar werden hiervoor bij een innovatie challenge enkele projecten geselecteerd die de dienstverlening in een stadion en de wedstrijdbeleving van fans kunnen verbeteren. Dinsdag a.s. worden deze drie innovaties met een deel van het publiek getest:


1.Wedstrijdbeelden op smartphone

Exclusief voor stadionbezoekers wordt het mogelijk om vanaf de tribune wedstrijdbeelden terug te kijken op je smartphone. Als je verbonden bent met het draadloze netwerk van het stadion, dan krijgt je toegang tot deze dienst van VOGO. Hierbij kun je zelf een camerastandpunt selecteren en beelden live of in herhaling bekijken. Op deze manier krijgen fans toegang tot meer content dan alleen wat er op de grote stadionschermen wordt getoond. Deze service wordt bij Nederland - Estland getest met een kleine groep fans, die in het bezit zijn van de hiervoor benodigde app.

2.Interactieve stadionplattegrond

Alle bezoekers kunnen online gebruik maken van een interactieve plattegrond voor in en rondom het stadion. Hierop kan men de eigen locatie zien en klikken op verschillende bestemmingen, zoals de benodigde ingang tot het stadion, de Oranje Fanzone of een parkeergarage. de website vindt men actuele informatie over de bestemming, de kortste route hiernaartoe en andere activiteiten rondom de ArenA. Deze ArenA Wizzymaps zijn voor iedereen gratis beschikbaar.

3. Test met nieuwe ticketservice

De KNVB werkt al geruime tijd aan het terugdringen van zwarthandel en ticketfraude. Met een kleine groep bezoekers wordt nu een nieuwe ticketservice getest, die gebaseerd is op blockchain-technologie. In plaats van een pdf-bestand als ticket ontvangt de bezoeker via een app het toegangsrecht tot het stadion. De barcode waarmee men naar binnen kan, kan pas door de bezoeker worden geactiveerd op het moment dat deze zich op de wedstrijddag binnen een vastgesteld tijdvak en in een specifieke straal rond het stadion begeeft. Dit maakt het onmogelijk om tickets voor een wedstrijd meerdere malen door te verkopen. Het doorverkopen van tickets conform het KNVB-reglement blijft overigens wel mogelijk.

Onder meer deze drie innovaties waren de winnaars van de Change the Game Challenge. Begin dit jaar zijn bedrijven door Johan Cruijff ArenA, KNVB, Ajax en ID&T uitgedaagd om innovatieve stadionoplossingen aan te dragen omtrent het verbeteren van fan experience. De meest aansprekende, state-of-the-art concepten worden in de ArenA getest en doorontwikkeld met behulp van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.