Het stadion als leerschool

Leren, werken, je talent ontdekken en dat ontwikkelen. In drie jaar tijd worden talenten in de Johan Cruijff ArenA opgeleid tot professionele facility managers mét werkervaring.

De ArenA is de eerste hybride leer-werkplek in Nederland voor studenten facility management. Veertien studenten krijgen een traject op maat aangeboden in een van de meest innovatieve stadions ter wereld. Een unieke kans. Initiatiefnemer is House of Hospitality, een publiek-private samenwerking tussen het bedrijfsleven – in dit geval de Johan Cruijff ArenA – Het ROC Amsterdam en de gemeente Amsterdam voor bedrijven in de regio. De partners willen de instroom van jong talent in de facilitaire branche bevorderen door maatwerk te bieden aan studenten en bedrijven. De jonge studenten kunnen hun eigen leerproces sturen. Een team binnen de ArenA is rolmodel en begeleidt de studenten in hun ontwikkeling en bij het ontdekken van hun talenten.

Jeroen Ketel is docent aan het ROC en zelf afkomstig uit het bedrijfsleven. Hij was onder meer food & beverage manager, hotelmanager, storemanager en salesmanager. Dit jaar maakte hij de overstap naar het onderwijs. Ketel: ‘Ik geloof erg in hybride onderwijs, waarbij studenten kunnen leren van de praktijk. Ik ben op alle praktijklesdagen in de ArenA aanwezig om erop toe te zien dat de studenten met hun leerdoelen bezig zijn. Elke dag hebben we een evaluatie; dan bespreken we wat wel goed gaat en wat niet. Daarnaast voer ik met de studenten individuele coaching gesprekken. Eén dag in de week gaan de studenten naar het ROC voor de generieke vakken Nederlands, Engels en rekenen.’

Omdat het werk in de ArenA zo veelzijdig is, kunnen de studenten zich ook breed ontwikkelen. Zo helpen ze mee met de voorbereiding van evenementen en ontvangen en begeleiden ze bezoekers op die dagen. Ze worden ook ingezet op onderdelen als veiligheid. Ze lopen bijvoorbeeld mee met de brand- en sluitrondes van het stadion en helpen bij het signaleren van afwijkingen in en rondom het stadion. Ze krijgen te maken met logistiek bij de bevoorrading van bars en kiosken en met de opbouw van zalen en ze leren hoe ze faciliteiten in de openbare ruimte moeten organiseren. Daarnaast wonen de studenten verschillende management- en teammeetings bij.

‘De ArenA is een geweldige plek om de verschillende facetten van het vak te ervaren,’ onderstreept John Flierman, programmamanager van House of Hospitality. ‘Samen met de ArenA hebben we veertien studenten geselecteerd. De voorwaarde was dat ze een vmbo- of havo-diploma hadden en dat ze bewust de keuze maakten voor dit opleidingstraject. Dit traject is met name geschikt voor flexibele doeners met een passie voor hospitality. Ze zijn zelfstandig, gedreven, loyaal, actief, betrouwbaar, gemotiveerd en op zoek naar hun talent. Tijdens de selectiedag hebben we online games ingezet waarmee kandidaten hun persoonlijke profiel konden opbouwen. Vervolgens moesten ze zichzelf live presenteren en pitchen. We hebben een enthousiaste groep gastvrije doeners geselecteerd die nu uitgedaagd worden zichzelf verder te ontwikkelen tot ondernemende facilitaire professionals’.

De ArenA zet graag haar deuren open voor deze innovatieve vorm van opleiden. Hidde Salverda, director of operations van de Johan Cruijff ArenA en tevens stuurgroeplid van House of Hospitality: ‘Door deze manier van opleiden doen studenten praktische en theoretische kennis op en mogen ze aan het werk bij een van de meest multifunctionele stadions ter wereld met ruim twee miljoen bezoekers per jaar.’ En uiteraard kan het stadion zelf als eerste kiezen uit deze Champions League aan facilitair talent. Dubbele winst dus.



Student Myrtho Benschop

De selectie is al even achter de rug en de opleiding is inmiddels van start gegaan, maar Myrtho herrinert zich de selectiedag nog goed. ‘We moesten een object meenemen dat paste bij je persoonlijkheid. Ik nam een teddybeer mee, omdat die eerlijk is en dapper. Een teddybeer houdt van avontuur en kan met iedereen spelen. Iedereen moest zichzelf met het object dat hij had meegebracht presenteren. We kregen die dag ook een groepsopdracht, waarbij iedereen een eigen taak kreeg. Zo moesten we van ongekookte spaghetti en marshmallows een zo hoog mogelijke toren bouwen. Ik was verantwoordelijk voor de spaghetti. Twee dagen later hoorde ik dat ik was toegelaten. Heel vet.

Tijdens de opleiding hebben we vier praktijkdagen in de ArenA en een dag school. Er zijn vijf praktijkthema’s van elk 10 weken: inkoop, voorraadbeheer en logistiek, gebouwbeheer, techniek, objectbeheer en evenementenbeheer. Ik loop nu mee met inkoop en voorraadbeheer. Er zijn veel restaurants, bar en kiosken. We bevoorraden ook de automaten in de kiosken met chips, popcorn, snoep en chocolade.

Voorafgaand aan elk evenement worden de voorraden gecheckt en ook daarna. Elke dag sluiten we af met een evaluatie en elke maandag hebben we een “ get together” met alle studenten en onze docent. Zo hoor je ook van je medestudenten wat zij doen in de ArenA. Elke dag krijgen we ook wel les, bijvoorbeeld over samenwerken of hoe je een overdracht slim kunt maken.

De opleiding duurt drie jaar. Toen ik van school kwam, wilde ik eerst kok worden. Dus ik ging de opleiding Consumptief doen. Maar tijdens die opleiding kwam ik erachter dat ik gastheer zijn leuker vond, omdat je dan in contact bent met gasten. Ik vind het leuk om met mensen te praten en te lachen. Daarom bn ik deze opleiding facilitair management gaan doen. De opleiding is heel breed. Dat is fijn, dan kan ik alles uitproberen. Er zijn wel veel meer meisjes dan jongens. Ik denk dat ze voor de voetballers komen..’