Johan Cruijff ArenA

De ArenA door de ogen van onze Crowd Services Manager: Willem Hegen

De ArenA door de ogen van onze Crowd Services Manager: Willem Hegen
Bij de Johan Cruijff ArenA werken genoeg mensen met bijzondere verhalen. Er zijn mensen al sinds de bouw betrokken bij het bedrijf en mensen die slechts een paar jaar geleden aan de slag gingen, en allemaal komen ze naar het stadion om hun steentje bij te dragen. In deze reeks blogposts geven verschillende medewerkers een kijkje achter de schermen bij ons Amsterdamse stadion.

Sinds eind 2015 is Willem Hegen werkzaam bij de Johan Cruijff ArenA als Manager Crowd Services – een baan met veel verschillende taken. Hij kwam hier terecht na te hebben gewerkt bij onder andere de Olympische Spelen, Commonwealth Games en het WK Rugby. “De Johan Cruijff ArenA was destijds net benoemd als een van de speellocaties voor EURO2020, een enorm sportevenement. Voor mij erg interessant een dergelijk evenement mee te maken vanuit het oogpunt van de venue en ik wilde hier graag ervaring in op doen.” Hegen benoemt ook de maatschappelijke rol die het stadion op zich neemt als reden waarom hij hier te werk wilde gaan. “Het voegt een extra dimensie aan de organisatie en mijn werk toe.”

Continu verbeteren

Samen met collega’s houdt Hegen zich bezig met de organisatie van grootschalige evenementen in de Johan Cruijff ArenA. Denk hierbij aan voetbalwedstrijden van Ajax en het Nederlands Elftal, maar ook dance events en concerten, zoals Harry Styles en The Weeknd. Dagelijks houdt Hegen zich bezig met thema’s als veiligheid, hospitality, ticketing en innovatie – alles om ervoor te zorgen dat bezoekers een fijne ervaring hebben. “Wij proberen de operatie, en daarmee de bezoekerservaring, continu te verbeteren.”

Klinkt dit verhaal bekend? Dat kan voor een deel kloppen! Willem Hegen is namelijk een collega van Hidde Salverda, de operationeel directeur van de Johan Cruijff ArenA. De twee werken op een aantal gebieden samen.

De bezoeker staat in mijn vakgebied centraal.

— Willem Hegen

Het Crowd Services team van Hegen bestaat uit drie disciplines: Crowd Operations, Ticketing en Payment Services. De dagelijkse taken van Hegen en zijn team lopen erg uiteen. Ze houden contact met nood- en hulpdiensten, ze trainen personeel en stewards die werkzaam zijn bij Triple A, zorgen ervoor dat de serviceverlening rondom ticketing goed verloopt, en verzorgen goedwerkende betaalmogelijkheden in het stadion. “In het kort: belangrijke elementen waardoor de bezoekers van de Johan Cruijff ArenA een onvergetelijk evenement kunnen beleven!”

Hegen geeft naast zijn teams bij Crowd Services, ook leiding aan Triple A – de stichting die gevormd is door AFC Ajax en de Johan Cruijff ArenA. “Stewards, hostessen, medicals en cctv-medewerkers zijn werkzaam vanuit de Stichting Triple A en dragen gezamenlijk zorg voor de veiligheid en een gastvrij ontvangst in het stadion.”

Variatie

Al deze verschillende taken maken voor Hegen het werk interessant. “Geen dag is hetzelfde en ik mag mij inzetten op vele verschillende fronten binnen, en voor, de organisatie. Ik werk in een enorm dynamische omgeving samen met de grootste organisatoren ter voorbereiding op, en tijdens, de mooiste evenementen.” Hegen noemt ook zijn collega’s als reden waarom hij van het werk houdt. “We zijn een hecht en sterk team!”

Mijn werkzaamheden zijn, en blijven, interessant omdat er variatie in zit.

— Willem Hegen

Down under

Momenteel zit Hegen niet aan zijn bureau in de Johan Cruijff ArenA, maar in Sydney in Australië. Hier voert hij, namens de ArenA, een adviesopdracht uit voor Australian Concert and Entertainment Security (ACES). Tijdens deze opdracht wordt er samengewerkt met ACES om een advies te kunnen geven over de (veiligheids)operatie van grootschalige evenementen in diverse stadions in Sydney. “Het doel van deze tijdelijke opdracht is om zoveel mogelijk van elkaar te kunnen leren en dit toe te kunnen passen ten behoeve van strategie, optimalisatie en innovatie.” Met innovatie is Hegen vaker bezig. Hij maakt deel uit van Johan Cruijff ArenA Innovation en denkt regelmatig mee met projecten en programma’s. “We hebben een constante focus op vernieuwing en verbetering van de operatie; en daarmee dus de bezoekerservaring.”

Magische momenten

Hegen heeft in zijn jaren bij het stadion een aantal bijzondere dagen gehad. “Van de duizenden meezingende bezoekers tijdens concerten van The Rolling Stones of Coldplay, feestende mensenmassa’s tijdens speciale edities van Sensation, het EK in 2021 – wat door Covid een jaar was uitgesteld en waar een jarenlange voorbereiding in zat – tot en met de magische Champions League avonden.” Naast deze grootste dagen heeft Hegen heeft ook een persoonlijk hoogtepunt. “Ik vond het “Langs de Lijn”-concept fantastisch, waarbij ik samen met mijn ouders rond de middenlijn heb mogen dineren!” Het Langs de Lijn pop-up restaurant gaf mensen tijdens de lockdown van 2020 de kans om langs het veld van het stadion te dineren.

Ambities

Hegen kijkt daarbij met een mooie blik naar de toekomst van hemzelf en de Johan Cruijff ArenA. “Na mijn terugkeer uit Sydney in 2023 staat er een reeks fantastische concerten gepland waar ik naar uitkijk. Het stadion is vol in ontwikkeling en er liggen prachtige kansen voor de medewerkers, organisatie, het iconische gebouw en de omgeving. Ik draag daar met trots aan bij en hoop mij nog lange tijd professioneel te kunnen blijven ontwikkelen bij de Johan Cruijff ArenA.”

Meer weten?

Werken bij de Johan Cruijff ArenA is voor Willem Hegen al jaren een mooie ervaring. Benieuwd hoe andere functies te werk gaan of wil je solliciteren? Klik hier om naar al onze blog- en nieuwsitems te gaan en hier om onze vacatures te bekijken.

De Johan Cruijff ArenA is altijd in beweging

Dit speelt er nog meer