De ArenA blikt vooruit

Blijven innoveren, onderzoeken wat de fans willen en waar de stedelijke ontwikkelingen heengaan. Samenwerkingen aangaan om innovatieve oplossingen te vinden en maatschappelijk relevant te zijn. Dat alles bij elkaar vormt het DNA van de ArenA. We kijken terug én blikken vooruit op wat dit jaar komen gaat.

BATTERIJ WORDT BANK
De Johan Cruijff ArenA is een van de duurzaamste stadions ter wereld. Henk van Raan, Chief Innovation Officer, vertelt wat er in 2019 is gerealiseerd op dat gebied en welke plannen er liggen. ‘Dit jaar hadden we een succesvolle pilot met een bidirectionele laadpaal. We kennen de laadpalen waaraan elektrische auto’s worden opgeladen. Een bidirectionele laadpaal biedt de mogelijkheid energie te laden of te leveren. Op termijn kun je met je elektrische auto geld verdienen door energie te gebruiken op goedkope momenten, en te leveren op tijden dat de energie duur is.’ De batterij wordt zo als het ware een bank met energie als ‘currency’. In 2020 komen er twintig bidirectionele palen op het parkeerdek met een betaalsysteem.

Op dit moment heeft het overkoepelende koppelnet TenneT een probleem als er meer energie wordt geproduceerd dan er wordt afgenomen. TenneT kan de overtollige energie niet opvangen en heeft batterijen nodig voor de opslag. ‘Wij hebben een driemegawattbatterij die we voor vijftig procent opladen en waar we als energieleverancier de hele week energie van verkopen aan het net. Wij leveren energie of nemen af, afhankelijk van de behoefte van TenneT. Het balanceren van vraag en aanbod is de uitdaging om verspilling te voorkomen. Binnenkort breiden we uit naar vier megawatt en komt er naast de batterij die aan de westzijde onder het stadion staat, een eenmegawattbatterij aan de oostzijde bij.’ Voor iedere dertig megawatt opslag per dag, kan één kolencentrale worden gesloten. ‘Automotive gaat daar een heel belangrijke rol in spelen. Neem als voorbeeld Randstad. Die hebben 6000 leaseauto’s die straks allemaal elektrisch worden. Randstad wordt een rijdende energiecentrale. De batterij van de elektrische auto gaat een belangrijk onderdeel uitmaken van de deeleconomie. Straks kun je gratis energie leveren aan de batterij van de ArenA en kun je de koelkast van bijvoorbeeld een skybox op jouw energie laten branden.’

DELEN
De ArenA heeft voor de medewerkers deele- bikes ingezet. ‘Een incentive aan onze mensen om hen fit te houden door voor de fiets te kiezen in plaats van de auto, maar uiteraard ook om vervuiling tegen te gaan. Een aantal collega’s gebruikt de e-bike voor woon- werkverkeer, maar ook voor afspraken in de stad wordt veel gebruikgemaakt van de fietsen. We hebben ook een aantal elektrische deelauto’s als test beschikbaar.’

REDUCTIE CO2
Amsterdam zet de komende jaren in op reductie van CO2-uitstoot. Meer fietsen, minder auto’s. In 2030 geen fossiele brandstof meer in de stad. Straks kan er op centrale plekken buiten de ring in parkeerhubs worden geparkeerd. Vanaf daar wordt alternatief vervoer aangeboden voor de laatste kilometers naar de stad. ‘De ArenA gaat hierin een belangrijke rol spelen. Het Transferium/P1 wordt zo’n hub. Hier kun je alle deeltransportmiddelen vinden. En uiteraard worden ook hier de bidirectionele palen geplaatst,’ aldus Van Raan.

RECYCLING
Recycling is complex. Om effectief te kunnen recyclen moeten alle restmaterialen van elkaar worden gescheiden. Een monostroom aan herbruikbaar restmateriaal zou de oplossing zijn voor recycling. ‘De hele industrieketen is nodig om een monostroom mogelijk te maken. Wij proberen een bijdrage te leveren aan recycling door goed te kijken naar onze inkoop en met wie we samenwerken. We maken hierover afspraken met onze cateraars en leveranciers. We hebben op dit moment de verschillende afvalstromen in beeld en weten wat de impact is als we het anders doen. Het gaat gebeuren; er komt gelukkig steeds meer maatschappelijke druk.’

ZUIDOOST WERKT
Een jaar geleden organiseerde de gemeente op initiatief van wethouder Rutger Groot Wassink een debat over het belang van de participatiedemocratie en de inclusieve samenleving. Henk Markerink, CEO van de Johan Cruijff ArenA, was erbij als vertegenwoordiger van Amsterdam-Zuidoost. Hij benoemde dat de ene kant van Zuidoost kampt met werkloosheid, terwijl bedrijven aan de andere kant continu op zoek zijn naar werknemers. Die constatering was het begin van een publiek-private- samenwerking waarbij gelijkheid en dus werk- en inkomenszekerheid voor álle inwoners van Amsterdam-Zuidoost vooropstaat. In maart van dit jaar vond de lancering ervan plaats in de ArenA. Doelstelling: 1000 mensen binnen drie jaar tijd in de eigen wijk aan het werk.

Programmadirecteur van het project, dat inmiddels de naam Zuidoost werkt draagt, is Laurens van Vliet, werkzaam bij Randstad Groep Nederland en door Randstad ingezet om dit programma te leiden. ‘Er zijn nu al meer dan 220 mensen uit de wijk aan het werk. Dat is fantastisch. Maar we willen hen ook aan het werk houden. We willen de inwoners op structurele basis zekerheid van inkomen en werk bieden. Toekomstbestendig en inclusief. We hebben drie doelgroepen gedefinieerd: van school naar werk, van werk naar werk, van geen werk naar werk. We zien dat Zuidoost werkt de afgelopen maanden een totaalprogramma geworden is van community’s in de wijk, de gemeente, maatschappelijke initiatieven, onderwijs en bedrijven. Van publieke én private initiatieven, die goed met elkaar verbonden zijn. De ontwikkelingen van de wijk, zoals de verbouwing van de Amsterdamse Poort of het verduurzamen van de wijk, leveren werk op voor de inwoners. We werken in teams, vanuit eencentraal loket, waar je alle interventies die je nodig hebt kunt samenbrengen. Of je nu schulden hebt of geen opleiding. Er komt één centraal loket in de wijk: Ja, ik wil aan de slag, waar je ter plekke op weg wordt geholpen richting werk. We kijken bij mensen die zich daar aanmelden niet naar cv’s, maar naar competenties. Welke talenten heeft iemand? Vanuit dat talent kun je verder opleiden. En ook bij bedrijven kijken we niet naar vacatureteksten, maar naar de competenties die nodig zijn om het werk goed uit te voeren. We gaan de wijk in om passende kandidaten te vinden. Het werk gaat op zoek naar mensen, in plaats van andersom. We leiden sleutelfiguren uit de wijk op tot jobcoach. Zij kennen de mensen en spreken de taal van de eigen gemeenschap. In 2020 gaan we verder op weg naar die 1000 mensen aan het werk. We willen ervoor zorgen dat mensen nooit lang thuis zitten. Wanneer iemand even niet aan het werk is, bieden we hulp richting werk, in de vorm van opleiding, werk bij een andere werkgever of vrijwilligerswerk. We merken dat de motivatie om aan de slag te gaan hoog is en dat willen we graag zo houden. We hopen dat steeds meer bedrijven zich gaan aansluiten. Het komende jaar ziet er goed uit. Schoonmaakbedrijf CSU heeft zich aangesloten, net als CBRE, Yarden en Heineken. Alle bedrijven dragen graag bij aan de creatie van een toekomstbestendige wijk, waarin vraag en aanbod in balans zijn. Als we in maart een jaar bestaan, gaan we vieren wat we hebben bereikt. En uiteraard proosten we dan op een toekomst met perspectief.’

CHANGE THE GAME
Om ervoor te zorgen dat fans en bezoekers van de ArenA een ervaring beleven die zelfs hun stoutste dromen overtreft, organiseerde het stadion begin dit jaar de Change the Game Challenge. Een open inschrijving voor elke partij wereldwijd met hét idee om de beleving van de fan te vergroten. Sander van Stiphout, directeur internationale consultancy Johan Cruijff ArenA, stuurt dit project aan. ‘Vroeger gingen we de markt op met een specifieke opdracht, nu draaiden we het om en zijn we de wereld ingegaan met een probleem en de vraag er een oplossing voor te vinden.’ Deze vraag resulteerde in maar liefst 190 aanmeldingen, waaruit 35 innovaties zijn geselecteerd. ‘We zitten nu in de fase waarin de aangedragen oplossingen daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden. We hebben subsidie uit Brussel ontvangen voor doorontwikkeling van de plannen. Het stadion kan voor de ondernemers fungeren als een living lab.

Samen met Ajax, de KNVB en ID&T kunnen we hen helpen met praktijkkennis en onze goede reputatie. TNO ondersteunt waar nodig in technologie. Op die manier kunnen deze ondernemers hun business uitrollen. Een aantal plannen is inmiddels in de testfase en is volledig operationeel voor EURO 2020.’ Zoals Wizzy Maps, een dynamische onlineplattegrond, waaraan informatie op maat kan worden toegevoegd en die via een QR-code mobiel toegankelijk is. Zo kan het stadion bezoekers on the spot nog beter informeren. Wizzy Maps wordt nu getest in het stadion bij concerten en wedstrijden. Een ander voorbeeld is BITZ, waarmee bezoekers mobiel eten en drinken kunnen bestellen en betalen, waarna ze een QR-code ontvangen waarmee de bestelling kan worden afgehaald bij een pick-uppunt, zonder in de rij te hoeven wachten. Of VOGO, een app waarmee toeschouwers in het stadion beelden van een event vanuit verschillende hoeken kunnen bekijken, inclusief herhalingen.

KWALITEIT EN VEILIGHEID
‘Uiteindelijk is kwaliteit het speerpunt van ons gebouw en onze dienstverlening,’ concludeert Henk Markerink, CEO Johan Cruijff ArenA. ‘En dat zit ’m in alles wat we ontwikkelen door middel van technologie en apps, in onze samenwerkingen, in de bereikbaarheid van het stadion, maar ook in het gebouw zelf. Het Operationeel Mobiliteits Centrum is onmisbaar als het gaat om het optimaliseren van de mobiliteit in ons gebied. Er zijn dagen waarop hier aan het einde van de dag 100.000 bezoekers het gebied binnenkomen en 50.000 vertrekken. De coördinatie vanuit het OMC zorgt ervoor dat dit op soepele wijze verloopt. Het gebouw heeft aan de oostzijde een enorme metamorfose doorgemaakt, die een grote verbetering in ruimte en comfort met zich meebrengt voor onze bezoekers. Na de oostzijde is nu ook de westzijde bijna klaar. Ook hier hebben we een enorme verbetering gerealiseerd, om nog meer bezoekers hospitality te bieden.

In 2020 zijn we voornemens de hoeken van de tribunes dicht te maken, wat een extra capaciteit van ongeveer 1000 plaatsen gaat opleveren. Maar we zijn nog niet klaar met bouwen, want komend jaar verrijst er in de noordwesthoek bij de fly-over ook een winkel annex kantoorgebouw.’ Op het gebied van veiligheid heeft het stadion dit jaar de samenwerkingsovereenkomst Digitale Perimeter getekend. ‘Een programma dat is opgezet in aanloop naar EURO 2020 om een digitale veiligheidsring te ontwikkelen, waarmee we service en veiligheid kunnen bieden aan bezoekers in het ArenA-gebied. Dit doen we samen met Gemeente Amsterdam, TNO en de Nationale Politie. Op termijn hopen we helemaal geen onvriendelijk ogende dranghekken meer nodig hebben, maar met digitale middelen de veiligheid te garanderen zonder de privacy te schaden.’