Recyclen doe je samen

Plastic wegwerpbekers die helemaal gerecycled worden, drankjes met lekkere smaken, maar met veel minder suiker en bijdragen aan een inclusieve, schonere wereld. En dat allemaal nog vóór 2025. Een greep uit de plannen van Coca-Cola European Partners – de grootste Coca-Cola-bottelaar ter wereld – die revolutionair stappen zet op het gebied van duurzaamheid.

Tjik … pssssh, het sissen van een blikje dat open gaat, zo’n vertrouwd geluid. Dat kan wel kloppen want alleen al in Nederland worden dagelijks zeven miljoen drankjes van Coca-Cola geconsumeerd. Met zulke enorm overweldigende aantallen is het bedrijf zich bewust van de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken, én het verschil dat ze kan maken. Eind 2017 heeft Coca-Cola een ambitieus duurzaamheidsactieplan gelanceerd, met als belangrijkste doelen voor 2025: 100% van alle verpakkingen inzamelen en daar opnieuw verpakkingen van maken; 50% van het verkoopvolume laten bestaan uit dranken met weinig of geen calorieën en een diverse inclusieve bedrijfscultuur creëren waarbij 40% van de managmentposities wordt bekleed door vrouwen.

De grote hoeveelheden plastic die in het stadion over de toonbank gaan moeten drastisch afnemen. Coca-Cola ontwikkelde samen met de Johan Cruijff ArenA en partner Heineken een duurzaam plan om een einde te maken aan de berg afval van plastic bekers. ‘Het project is afgelopen mei van start gegaan tijdens de concerten in de Johan Cruijff ArenA,’ vertelt Noor Boukema, senior marketing manager van CCEP Nederland. ‘Alle plastic bekers zijn al gemaakt van PET, en dus 100% recyclebaar. Maar dat hergebruiken kan alleen als er niet te veel vuil met de bekers meekomt. Als er afvalresten op het plastic zitten, kan het niet gerecycled worden en wordt het milieu alsnog belast, omdat de bekers dan verbrand moeten worden.’

‘RECYCLEN KAN ALLEEN ALS ER NIET TE VEEL VUIL MET DE BEKERS MEEKOMT’

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van een campagne die tijdens de concerten en wedstrijden zal worden gevoerd. ‘De campagne moet de bezoekers bewustmaken dat ze hun bekers niet gedachteloos weggooien. Daarnaast maken we een bewegwijzeringsplan, zodat bezoeker intuïtief de afvalbakken zullen gebruiken. In de eerste plaats worden de bakken groter en moet duidelijk zichtbaar zijn waar ze staan en wat in welke afvalbak moet. Dat betekent intuïtieve signing. Ofwel: visueel met kleurcodes, pijlen en handjes die wijzen in de goede richting.’ Uit ervaring op festivals weten ze dat de inzet van greenteams bezoekers aanspoort zorgvuldiger met plastic bekers om te gaan. De campagne loopt via social media voor aanvang van wedstrijden en concerten en wordt binnen het stadion vertoond bij de bars en inzamelpunten. ‘We werken aan een model waarin we van wegwerp-PETflessen en wegwerk-rPETbekers meervoudig herbruikbare varianten kunnen maken. Dat zou echt een doorbraak zijn in het duurzaam gebruik van grondstoffen. Het is spannend, wan nog nooit eerder vertoond. Wij hopen dat dit soort initiatieven aantoont dat samenwerking op het gebeid van duurzaamheid noodzakelijk en effectief is. als we de handen ineenslaan, kunnen we echt een verschil maken.’


Per fase staat één project centraal
Fase 1: analyseren CO2-impact op materialen om het gebruik te optimaliseren en circulariteit te faciliteren.
Fase 2: bezoekers attenderen op hun rol in de life of cycle: plastic bekers zonder vuil in de afvalbak deponeren, zodat ze gerecycled kunnen worden.
Fase 3: hoe kunnen we een monostroom (dus één soort afval) creëren en 100% schoon inzamelen?
Fase 4: wegwerp-PET-bekers verwerken tot nieuwe rPET-bekers. Bij voorkeur op locatie, tot 100% circulaire drinkbeleving.

Duurzaamheidsactieplan This Is Forward
1. Verpakkingen

Doel: 100% van de verpakkingen inzamelen, 100% recyclebare verpakkingen in 2025 en 50% rPET in alle PET-flessen in 2019.

2. Producten
Meer keuze bieden in smaken en drankjes met minder of geen suiker. In 2025 is minstens 50% van het verkoop volume afkomstig van caloriearme of calorievrije dranken.

3. Maatschappij
Een diverse en inclusieve bedrijfscultuur waarbij tenminste 40% van de managementfuncties is bekleed door vrouwen (2025). Ondersteunding van goede doelen door lokale partnerships. Participeren en sponsoren van initiatieven die gericht zijn op het milieu en die helpen om jongeren te ontwikkelen en ze te begeleiden naar een betere toekomst, zoals Plastic Whale Foundation en The Ocean Clean Up. Medewerkers krijgen de mogelijkheid om twee dagen per jaar te besteden aan vrijwilligerswerk.

4. Klimaat
De CO2-impact halveren en inkopen van 100% hernieuwbare elektriciteit.

5. Water
Waterverbruik bij productie verminderen met 20%

6. Waardeketen
Duurzaam inkopen, productiebronnen controleren op arbeidsrechten en omgang met de natuur.