EK 2020: in aanloop naar de mooiste thuiswedstrijd

De Oranjesupporters geven kleur aan buitenlandse toernooien. De Nederlandse insteek voor de bidfase van Euro2020 werd dan ook: de Oranjesupporter verdient een thuiswedstrijd. En dat is gelukt. Het toernooi komt naar de Johan Cruijff ArenA en de voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang.

In 2013 diende het Nederlandse projectteam, bestaande uit de KNVB, de (toen nog) Amsterdam ArenA, de gemeente Amsterdam en Schiphol, de bid in bij de UEFA. In 2014 werd het toernooi mede aan Amsterdam toegekend en nu, twee jaar voor het toernooi begint, zijn de voorbereidingen in volle gang. ‘Het is geweldig dat de ArenA is gekozen als een van de ontvangende stadions,’ zegt Karin den Iseger, projectmanager van de Johan Cruijff ArenA, enthousiast. ‘Het toernooi wordt in twaalf steden gespeeld. Al die steden hebben hun eigen cultuur en regels. Dat maakt het voor organisator UEFA complex. Tijdens het toernooi moet er immers uniformiteit zijn op het gebied van fanbeleving, routing, transport en veiligheid. De UEFA heeft daarom Building Bridges als overkoepelend thema gekozen. In principe werkt het zo dat de UEFA het raamwerk schetst, waaraan elke speelstad zijn eigen invulling kan geven. In het Amsterdamse UEFA-logo staat bijvoorbeeld onze mooie Magere Brug.’

Het Nederlandse projectteam heeft de taken verdeeld. De KNVB is onder meer verantwoordelijk voor het nationale safety-, security- en serviceplan, voor het nationale promotieplan en voor de trainingsfaciliteiten voor de verschillende teams. De gemeente Amsterdam draagt zorg voor de lokale promotie, de veiligheid en de mobiliteit. Schiphol Group is verantwoordelijk voor aankomst en vertrek van teams en supporters en het stadion voor de oplevering van de Johan Cruijff ArenA en de directe omgeving.

ArenA

‘Die oplevering is veelomvattend,’ weet projectmanager Den Iseger. ‘Er is iemand vanuit de UEFA bij ons aangesteld als aanspreekpunt om ervoor te zorgen dat alles wat we ontwikkelen binnen de richtlijnen valt. Mijn collega Maurits van Hövell ontwikkelt op dit moment samen met Schiphol een mobiliteitsplan. De ArenA heeft al veel ervaring op dat gebied. Om die reden heeft de UEFA ons naar voren geschoven als voorbeeld voor de andere elf speelsteden in de voorbereiding op dit toernooi. Onze mobility portal maakt de samenwerking en interactie zichtbaar tussen wegbeheerders en de verkeerspolitie op de routes naar de ArenA. De portal toont ook alle actuele informatie van het openbaar vervoer van en naar het stadion.’

Ook veiligheid is voor de UEFA natuurlijk een hot topic. Behalve naar bestaande  traditionele veiligheidsmaatregelen kijkt het ArenA-team ook naar innovatieve digitale veiligheidsoplossingen. Maar misschien wel de hoogste prioriteit voor de UEFA hebben de grasmatten in de twaalf stadions. Den Iseger: ‘Wij willen graag laten zien dat we vooroplopen wat betreft het onderhoud van de grasmat.’ Een ander belangrijk aandachtspunt is de media: waar kunnen tv-opnames plaatsvinden, waar kunnen studio’s, presentatieplatforms en werkruimtes ingericht worden? Waar moeten de perstribunes aan voldoen en welke stroomvoorzieningen zijn er nodig? Allemaal vragen en beslissingen die een grote impact hebben op de indeling en het gebruik van de ArenA. En dan de tribunes. Den Iseger: ‘In de week van 10 september is de UEFA al langs  geweest om alle 54.000 stoelen te checken. Stoel voor stoel. Zijn alle stoelen op de tekening die wij hebben aangeleverd ook echt aanwezig? Dat was een mooi moment voor ons, na anderhalf jaar hard werken om alle stoelen te vervangen. Alles moet tot in de puntjes kloppen. Er wordt niets aan het toeval overgelaten. En het goede nieuws: van de negen gecontroleerde stadions tot nu toe zijn wij de nummer 1! Dat hoort allemaal bij de voorbereidingen. We hopen nu natuurlijk allemaal dat Nederland zich volgend jaar kwalificeert. Dan vinden sowieso twee wedstrijden van Nederland hier in het stadion plaats.’


KNVB

De KNVB heeft als partner in de voorbereidingen onder meer het landelijke promotieplan in portefeuille. Bart van Soest is projectleider EURO 2020 van de KNVB. ‘Een van onze belangrijkste doelen,’ zegt hij, ‘is om een unieke fanbeleving te realiseren. Niet alleen voor alle Oranjefans in Nederland, maar ook voor alle buitenlandse fans die naar Nederland komen.’ Een andere doelstelling is om op alle fronten een toonaangevende organisatie neer te zetten. Van Soest: ‘Wij willen laten zien dat investeren in sportevenementen economisch en maatschappelijk zeer de moeite waard is. Het maatschappelijke programma dat hiervoor ontwikkeld wordt, staat geheel in het teken van verbinding. Wij zien verbinding als de grootste intrinsieke kracht van voetbal. Van Nederlanders die achter Oranje staan en internationale fans die elkaar ontmoeten tot teamgenoten in de kleedkamer en ouders van de F’jes die op de vroege zaterdagochtend langs de lijn staan. En niet te vergeten het gesprek over voetbal bij het koffieapparaat op maandagochtend, ook dat verbindt. EURO 2020 is een unieke kans om het voetbal te vieren en de verbindende kracht ervan optimaal in te zetten voor een samenleving waarin op een aantal fronten de tegenstellingen helaas groeien. Het toernooi wordt voor iedereen.’


Gemeente

Dat belooft ook de gemeente Amsterdam. Zij wil ervoor zorgen dat dit evenement van en voor iedereen wordt. Inclusiviteit staat centraal. ‘Met dit toernooi zoekt de gemeente verbinding met bestaande sportieve, maatschappelijke en culturele instellingen in de stad. EURO 2020 biedt kansen voor iedereen,’ aldus Akkelien Zuiderhof, projectleider namens de gemeente Amsterdam. ‘Het toernooi is een katalysator voor ontwikkelingen op het gebied van innovatie, creativiteit en duurzaamheid; gebieden waarop Amsterdam  vooroploopt en zich blijft vernieuwen. Daarnaast voelt Amsterdam zich als hoofdstad sterk met Europa verbonden en past het organiseren van EURO 2020 in de ambitie van Amsterdam als sportstad. ’De gemeente is verantwoordelijk voor alles wat er rond het toernooi in de openbare ruimte plaatsvindt. Zuiderhof: ‘In de periode 12 juni tot en met 12 juli 2020 wordt op het Museumplein een fanzone ingericht voor EURO 2020-liefhebbers. Er zullen public viewings van de wedstrijden zijn en daarnaast is er een grote variëteit aan andere activiteiten, niet alleen voetbal gerelateerd, maar ook cross-overs tussen cultuur en muziek. Op diverse locaties in de stad zullen side events plaatsvinden. Verder wordt de stad op de belangrijkste locaties en routes mooi aangekleed. De gemeente is bovendien verantwoordelijk voor de veiligheid van de bezoekers en moet maatregelen nemen om de bezoekersstromen te reguleren. En uiteraard moeten we ervoor zorgen dat ook het gewone leven in de stad door kan gaan. Op dit moment weten we nog niet of het Nederlands elftal zich kwalificeert voor het toernooi. Dus we werken met verschillende scenario’s. Het maakt nogal uit of het Nederlands elftal wel of niet meespeelt, niet alleen voor de beleving van het evenement onder Amsterdammers, maar ook voor draagvlak voor het evenement. Welke wedstrijden in de Johan Cruijff ArenA gespeeld worden, weten we op zijn vroegst in november 2019 en uiterlijk in maart 2020. Ook kan dan pas bekend zijn of het Nederlands elftal zich gekwalificeerd heeft.’ Amsterdam heeft grote ambities met dit evenement. De gemeente wil dat de hele stad ervan kan genieten en eraan kan deelnemen. Zuiderhof: ‘We werken daarvoor een zogenoemde fan journey uit die al begint op de bank thuis, bij het kopen van een ticket voor het toernooi. Vervolgens reist de fan naar Amsterdam, gaat naar een hotel, naar de fanzone,naar het stadion, doet leuke dingen in de stad en gaat weer terug naar huis. Wij willen dat de bezoekers op die reis dingen beleven die ze met zich mee terugnemen en dat ze daarna terug kunnen kijken op een te gekke tijd in Amsterdam. Wat voor dingen dat zijn, dat verklappen we natuurlijk nog niet.’


Schiphol

Veel buitenlandse bezoekers zullen straks reizen via Schiphol. Het vliegveld is  verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van alle EURO 2020 bezoekers die met het vliegtuig aankomen en vertrekken. Van spelers en fans tot vip’s. Een behoorlijke uitdaging voor Schiphol. Gerrie van der Weide, projectmanager van Schiphol: ‘Op de drukste dagen, de wedstrijddagen, houden we rekening met tien- tot achttienduizend extra passagiers. Met onze partners delen we nu veel informatie over de coördinatie van transport, mobiliteit en veiligheid van de passagiers. Maar we zijn ook al druk in overleg met de gemeente Amsterdam over de invulling van de branding en promotie en met de UEFA stemmen we alle protocollen af. Vanaf september dit jaar tot juni 2019 zijn we in een Schiphol-projectteam druk bezig met het opstellen van een Airport Plan, waarin de plannen en oplossingen staan beschreven voor de grootste en mooiste uitdaging die voor ons ligt: EURO 2020. Het gaat zeker lukken, daar zijn we van overtuigd!’