Kwaliteit

Johan Cruijff ArenA in Top 10 wereldwijde stadion ranking

Johan Cruijff ArenA in Top 10 wereldwijde stadion ranking
Brand Finance heeft de Johan Cruijff ArenA op een prachtige 10e plek gezet in hun jaarlijkse VPR ranking, waarbij wereldwijd de mooiste en beste stadions worden vergeleken. Het nieuwe Tottenham Hotspur Stadium voert de ranglijst aan.

Het Football Annual Rapport 2020 van Brand Finance is uitgebracht, waarin de faciliteiten van clubs over de hele wereld worden gerangschikt op basis van verschillende criteria.

Om de analyse uit te voeren, ontwikkelde Buro Happold een gedetailleerd Venue Performance Rating (VPR) dat meet hoe de wedstrijddagervaring, gecreëerd door voetbalstadia, de merkwaarde van 's werelds grootste clubs kan beïnvloeden en werd voor het eerst opgenomen in het 2019 Brand Finance Football 50-rapport. De VPR-tool is sinds de introductie vorig jaar verder verfijnd, met de opname van meer gegevens, zoals geospatiale informatie en sentimentanalyse. Bovendien zijn er 3D-modellen van meer dan 70 stadions gemaakt om de akoestische beoordelingen te verbeteren en om meetgegevens zoals toeschouwersdichtheid te introduceren.

Het VPR-systeem biedt scores voor drie verschillende criteria om een algemene beoordeling te berekenen. De belangrijkste factor is de speeldagervaring, rekening houdend met het uitzicht, het geluid, de ruimte en de reistijd voor elke tribune in het stadion. De andere twee kijken naar de aantrekkingskracht van het stadion op omroepen en partners voor sponsoring, en naar de impact van de wedstrijd - hoe de compactheid van elke tribune geluid kan genereren en evenementen op het veld kan beïnvloeden. Het classificatiesysteem kan eigenaren en exploitanten duidelijk maken waar een stadion goed presteert en hoe de werking kan worden verbeterd - wat een duidelijk inzicht geeft in de merkwaarde ervan.

Andy Pottinger, directeur bij Buro Happold:

“Vorig jaar lanceerde Buro Happold het Venue Performance Rating-systeem (nu algemeen aangeduid als VPR). De eerste versie verscheen in het Brand Finance Football Annual 2019 en werd gebruikt als onderdeel van de merkbeoordeling voor de 50 grootste clubs in Europa. Het doel is altijd geweest om ‘stadionwetenschap’ te introduceren, geïnspireerd door hoe sportwetenschap de manier heeft veranderd waarop clubs (en fans, scouts en agenten) spelers beoordelen.

Dit jaar hebben we de structuur verder ontwikkeld en de hoeveelheid inhoud verdubbeld, zoals financiële gegevens, georuimtelijke informatie en sentimentanalyse.

Henk Markerink, CEO Johan Cruijff ArenA:

“We zijn zeer verheugd te horen dat we een top 10 notering te pakken hebben in deze wereldwijde ranking. Een mooie bevestiging dat onze inspanningen op gebied van kwaliteit, duurzaamheid, innovatie en sociale sociaal maatschappelijke rol gewaardeerd worden. Dat het VPR-systeem volledig gebaseerd is op data en hiermee een wetenschappelijke benadering in waardering van stadions hanteert, maakt het een extra waardevolle erkenning.

De Johan Cruijff ArenA is altijd in beweging

Dit speelt er nog meer