Op bezoek in de Coca-Cola fabriek

Een kijkje in de keuken van een van de grootste frisdrankfabrieken in de wereld. Innovatief, super efficiënt en met aandacht voor de toekomst.

Op uitnodiging van Coca-Cola European Partners bracht de Johan Cruijff ArenA samen met haar cateringpartners Label, Mr long, Catering Club, en Kicks, een bezoek aan de fabriek in Dongen. Na een warm welkom door Noor Boukema, senior marketing manager van CCEP Nederland en Thom Hayward, manager national & key accounts van CCEP stonden we een halfuur later klaar in hygiënische veiligheidskleding voor de rondleiding door de fabriek. Hier zagen we met eigen ogen hoe nauwgezet het productieproces van Coca-Cola, Fanta, Sprite en de vele andere dranken verloopt.

Na de rondleiding presenteerde Noor en Thom de speerpunten van Coca-Cola European Partners op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Een ambitieus duurzaam doel dat we in ieder geval deze zomer in de ArenA met z’n alle willen presenteren, is een einde maken aan de berg afval van plastic bekers. Op innovatieve wijze!


Recyclen doe je samen

Plastic wegwerpbekers die helemaal gerecycled worden, drankjes met lekkere smaken, maar met veel minder suiker en bijdragen aan een inclusieve, schonere wereld. En dat allemaal nog vóór 2025. Een greep uit de plannen van Coca-Cola European Partners – de grootste Coca-Cola-bottelaar ter wereld – die revolutionair stappen zet op het gebied van duurzaamheid.

Tjik … pssssh, het sissen van een blikje dat opengaat, zo’n vertrouwd geluid. Dat kan wel kloppen want alleen al in Nederland worden dagelijks zevenmiljoen drankjes van Coca-Cola geconsumeerd. Met zulke enorm overweldigende aantallen is het bedrijf zich bewust van de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken, én het verschil dat ze kan maken. Eind 2017 heeft Coca-Cola een ambitieus duurzaamheidsactieplan gelanceerd (zie het kader op de volgende pagina) met als belangrijkste doelen voor 2025: 100% van alle verpakkingen inzamelen en daar opnieuw verpakkingen van maken; 50% van het verkoopvolume laten bestaan uit dranken met weinig of geen calorieën en een diverse inclusieve bedrijfscultuur creëren waarbij 40% van de managmentposities wordt bekleed door vrouwen.

De grote hoeveelheden plastic die in het stadion over de toonbank gaan moeten drastisch afnemen. Coca-Cola ontwikkelde samen met de Johan Cruijff ArenA en partner Heineken een duurzaam plan om een einde te maken aan de berg afval van plastic bekers. ‘Het project is afgelopen mei van start tijdens de concerten in de Johan Cruijff ArenA,’ vertelt Noor Boukema, senior marketing manager van CCEP Nederland. ‘Alle plastic bekers zijn al gemaakt van PET, en dus 100% recyclebaar. Maar dat hergebruiken kan alleen als er niet te veel vuil met de bekers meekomt. Als er afvalresten op het plastic zitten, kan het niet gerecycled worden en wordt het milieu alsnog belast, omdat de bekers dan verbrand moeten worden.’


‘RECYCLEN KAN ALLEEN ALS ER NIET TE VEEL VUIL MET DE BEKERS MEEKOMT’

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van een campagne die tijdens de concerten en wedstrijden zal worden gevoerd. ‘De campagne moet de bezoekers bewustmaken dat ze hun bekers niet gedachteloos weggooien. Daarnaast maken we een bewegwijzeringsplan, zodat bezoeker intuïtief de afvalbakken zullen gebruiken. In de eerste plaats worden de bakken groter en moet duidelijk zichtbaar zijn waar ze staan en wat in welke afvalbak moet. Dat betekent intuïtieve signing. Ofwel: visueel met kleurcodes, pijlen en handjes die wijzen in de goede richting.’ Uit ervaring op festivals weten ze dat de inzet van greenteams bezoekers aanspoort zorgvuldiger met plastic bekers om te gaan.

De campagne loopt via social media voor aanvang van wedstrijden en concerten en wordt binnen het stadion vertoond bij de bars en inzamelpunten. ‘We werken aan een model waarin we van wegwerp-PETflessen en wegwerk-rPETbekers meervoudig herbruikbare varianten kunnen maken. Dat zou echt een doorbraak zijn in het duurzaam gebruik van grondstoffen. Het is spannend, wan nog nooit eerder vertoond. Wij hopen dat dit soort initiatieven aantoont dat samenwerking op het gebeid van duurzaamheid noodzakelijk en effectief is. als we de handen ineenslaan, kunnen we echt een verschil maken.’